Kortare slipersavstånd vid höjd sth. (Bana)

av Richard Loe @, torsdag, juli 16, 2020, 11:16 (71 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Finns här någon som kan komma med några exempel ?

SJ, EJ och utlandet.

Tidskrävande att spika om en hel järnväg !

Åtminstone i Storbritannien så är det axellasten som avgör slipersavstånd, inte största hastighet.

Antal slipers per rälspanel standardiserades år 1921 till 26 slipers per 60' rälslängd, dvs ett slipersavstånd på 2'6" (75cm) utom vid rälsändorna, där första och sista slipern ligger 12" (30cm) från rälsändan. Detta i samband med att man standardiserade rälsvikten till 95lb/foot och makadamdjupet till minst 10" (ungefär 25cm) medgav en största axellast på 25 ton (vissa broförstärkningar krävdes också). Med det skrivet så tog det till mitten på 1960-talet innan alla banor möte dessa krav eftersom ekonomin inte medgav snabbare spårbyten, åtminstone inte på banor med lägre trafik.

Sedan år 2000 har man börjat införa en grövre räls (UIC/CEN60) vilket tillsammans med krav på 30 slipers per 60 fots längd och ett minsta makadamdjup på 30cm ger en största axellast på 30 ton.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum