Kortare slipersavstånd vid höjd sth. (Bana)

av Pelle Björkman, Sunday, July 19, 2020, 13:46 (1349 dagar sedan) @ Sven A

Det finns ett samband mellan slipersavstånd, rälsvikt, axeltryck och sth.
Används för att dimensionera anläggningen för den förväntade trafiken, men kan även användas när man vill höja axellasten, då sänks hastigheten eller höja hastigheten, med lägre axeltryck.
Sedan finns det ett dynamisk tillägg/avdrag som medför begränsningar, tex stora roterande massor, som gör att man inte kan utnyttja den teoretiska möjligheten, men även fordon med snällare gångegenskaper som medför högre hastigheter än vad formeln ger.
Något exempel på hur man reglerat slipersavståndet för att höja hastigheten har jag inte i huvudet, men det fanns maskinenell utrustning utvecklad på 60-talet för detta ändamål, sålunda har det utförts sådana arbeten, helt klart.

Ett nomogram från Kungl. Järnvägsstyrelsen, Bantekniska byrån, Bbr litt A nr 3088 speglar sambandet mellan hjultryck, rälsvikt, slipersavstånd och hastighet.
Sätter man in 3 kända så kan man få ut den
4:e sökta.


Hela tråden: