Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Monday, July 20, 2020, 18:49 (1368 dagar sedan) @ Harald

Varför byggdes Brösarp Station så långt ifrån själva centralorten Brösarp?


Det gjorde den inte. Det var centralorten som byggdes långt från stationen.

Orten/byn Brösarp fanns innan järnvägen byggdes. Banan norr om respektive söder om Brösarp byggdes av olika bolag, norr om invigd 1900 och söder om 1901. Skulle dessa bolag alltså bara valt en plats mitt i ingenstans som slutstation då menar du? Särskilt då ÖSJ som byggde dit först skulle alltså valt en plats som slutstation utan samhälle/by?

Brösarp fanns långt innan järnvägen. Anledningen till stationens placering vill jag minnas är dom geologiska förhållanden med t.ex Brösarps Backar som gjorde att man inte kunde (eller möjligen ville pga höga extrakostnader för att lösa detta?) dra banan in i Brösarp samhälle. Någon från SkJ kan säkert bättre förklara hur det låg till med anledningen till linjedragningen.

Men att stationer låg en bit från ort/by var inget ovanligt. En annan skånsk ort jag på rak arm kommer på är t.ex Kingelstad på LEJ där min mormors moster bodde och min mormor berättat att när hon som ung skulle resa och hälsa på sin moster var det en bit att gå från/till stationen där.


Hela tråden: