Museijärnvägen (WFJ) får en ny chans (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson., Thursday, February 12, 2009, 16:42 (5552 dagar sedan) @ Nicke2

Sitter på kammaren och tänker att det måste handla om att alla gamla avtal ska vara helt brutna innan nya kan bli aktuella. Nollpunkt och omstart. Det får av någon anledning inte kunna tolkas som en förlängning, ingen besittning i obruten följd. Ett ev. nytt avtal kommer alltså att innehålla någon slags friskrivning från normalt kommunalt eller markägaransvar för kommunen. Kan också delvis gälla omfattningen av upplåtelsen på något sätt, dvs banlängd. Är det Rv50 och miljösanering som man på så vis vill skriva ut sig från helt och hållet eller är det något annat? Jag tvivlar på att det rör sig om ren och skär sadism, även om det är så det framstår med den info som fås offentligt i press m m. Kommer kommunen att utnyttja WFJ:s vilja att fortsätta verksamheten genom att "tvinga" till avtal som fritar kommunen från något slags "normalt" ansvar, något som kanske inte vore juridiskt hållbart vid en obruten besittning?

Motprestationen måste ju vara minst äganderätten för banan med fastigheter, även om man nu inte får några pengar för besväret att ta hand om skiten från kommunen. Annars skulle då jag ge upp hoppet vid det här laget och göra något mycket roligare resten av mitt liv än att stångas med Vadstena kommun, när de i nästa andetag innan bläcket ens torkat lämnar över ett föreläggande om marksanering...

Nästa steg på agendan nu i dagsläget är ju ett erbjudande om ett riktigt straffavtal, det kan ju inte vara en överraskning för någon. De pengar föreningen skramlat ihop kommer att få gå till att gräva upp hela stationsområdet.


Hela tråden: