Södersjukhuset, talis qualis(som det är) (Byggnad)

av Staffan Granath, Thursday, February 12, 2009, 17:06 (5545 dagar sedan) @ Per Wirback

Hur det ser ut på Spåridan idag är oklart för mig, emn det har flera redan berättat om.
Innanför plåtdörren i bergväggen finns ett litet utrymme om ca 3x3 meter och från detta leder en låång trappa upp till det som är "underjordssjukhuset".
Rummet innan för dörren och trappan är av enklaste utförande i ren betong, men det finns värme och belysning. Enligt sjukhusets personal är dörren ut mot tunneln numera igensvetsed pga alltför frekventa inbrott. Själva sjukhusdelen under jord är numera inrett till utbildningssjukhus med flera operationssalar, fikarum mm som har direkt hissförbindelse med övriga sjukhuset, en sorts källare alltså, och lokalerna används dagligen för detta ändamål. Loklaerna har även möjlighet att kunna fungera som ett litet krigssjukhus då det har reservkraft, lokalt vatten etc. I anslutning till det underjordiska sjukhuset finns en Kem-saneringsstation som byggdes under 80-90 tal och delvis anänder omklädningsrumm mm i underjordssjukhuset.

/Per

Södersjukhusets bergrum


intressant, trodde det var lite hyss-hyss om läget men om det står på landstingets webb är det väl offentligt :-)
vad jag förstår är det den vänstra delen + uppåt som var det ursprungliga.
kul att det återuppstått för jag trodde att det nya var helt nyanlagdt :-)

de underjordiska utrymmet som stod tomt sades egentligen ha varit tänkt som kol-lager men aldrig kommit att användas så (förutom att det var skyddsrum)
en förklaring till trappen mot spåret sades vara att det var tänkt för uppfodring av kol, hur det nu skulle ha gått till resp. lossats :-|
verkar rätt osannolikt !?:-P
sjukhuset fick dock sin panncentral mot ringvägen men om det någon gång var koleldat undrar jag :-|

tackar för övrigt för varmvattenberedaren :-) :-)

från det värmeackumulerande horndal :-| :-) :-D


Hela tråden: