ang fotoscanner (Järnväg allmänt)

av Mr H @, onsdag, juli 22, 2020, 09:46 (66 dagar sedan) @ -ch-

Jag föreslår att du skaffar ett reprostativ och ett ljusbord.
Tillsamman med en kamera så får man mycket bra resultat vid avfotograferingen.
Ett annat plus är att det går mycket fortare än vid skanning.
[image]
Här en diabild kopierad med utrustningen.
[image]

Jag har mycket bra erfarenheter av Epsons scanners och inte minst bildprogram. Men den scanner jag helst vill ha finns inte ännu vad jag vet. Det tar väldigt lång tid att sitta och scanna och till slut är risken att man helt enkelt ger upp. Jag skulle vilja se en scanner där man häller i sina 1000-tals diabilder kanske i någon slags tratt och sedan mal den på medan man sover eller gör något annat. Visserligen kanske bilderna hamnar huller om buller men det skulle kunna styras genom speciell märkning kanske eller så på ramarna. Det känns ändå mindre tidskrävande att justera än att sitta som idag så primitivt och pilla med bilderna. Känns inte omöjligt att ta fram en sådan scanner rent tekniskt! Finns ju fotohandlare där man kan lämna in sina diabilder och få de scannade men enligt min erfarenhet till en hiskelig kostnad (vad är det som kostar så mycket?). Men till denna "trattnirvana" finns på marknaden rekommenderar jag alltså Epson. Förbättringspotentialen känns enorm inte bara vad gäller bildkvaliten!

//Mr H

Hela tråden:

RSS-feed av trådar