Stt 32 (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, onsdag, juli 22, 2020, 14:54 (70 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Tjusigt. Stäket var vad jag förstår en plats med två skyddsväxlar, vilket medgav samtidig infart vid vänstertrafik, Grevie likadan. Var denna lösning vanlig, finns det sådana platser kvar idag, och blir det så man bygger i Gärsnäs?

För enbart tågmötesändamål var det ytterst ovanligt p g a kostnaden. Ersättning var "första tågets" förares stoppanmälan (´Knapptryckningen´). Sedermera ersatt med tidsfördröjning av körsignalen för "andra tåg"- varianten NSB valde från början (´Kryssingslåsing´).

Fanns "lilla lokala" för lokal växling kunde dess skyddsväxlar "meranvändas" för tågmötesfunktionen (Se inlägget om fjb i Fågelsta m fl).

I Gärsnäs byggs skyddsväxlar med enbart tågmötesfunktion (Redan besvarat). Avstånden är fixerade och medger inte enbart signalmässigt skydd.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum