Stt 32 (Järnväg allmänt)

av Lennart Fransson @, onsdag, juli 22, 2020, 21:32 (70 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tjusigt. Stäket var vad jag förstår en plats med två skyddsväxlar, vilket medgav samtidig infart vid vänstertrafik, Grevie likadan. Var denna lösning vanlig, finns det sådana platser kvar idag, och blir det så man bygger i Gärsnäs?

För enbart tågmötesändamål var det ytterst ovanligt p g a kostnaden. Ersättning var "första tågets" förares stoppanmälan (´Knapptryckningen´). Sedermera ersatt med tidsfördröjning av körsignalen för "andra tåg"- varianten NSB valde från början (´Kryssingslåsing´).

Fanns "lilla lokala" för lokal växling kunde dess skyddsväxlar "meranvändas" för tågmötesfunktionen (Se inlägget om fjb i Fågelsta m fl).

I Gärsnäs byggs skyddsväxlar med enbart tågmötesfunktion (Redan besvarat). Avstånden är fixerade och medger inte enbart signalmässigt skydd.

Ja, efter att studerat tråden om Gärsnäs, Brösarp och grillen i Vitaby (jag har varit där!) inser jag att Gärsnäs byggs för vänstertrafik om möten som kräver samtidig infart krävs.

Hela tråden:

RSS-feed av trådar