Blandad kompott i Linghem 1968 (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, torsdag, juli 23, 2020, 12:33 (66 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Roligt att det finns intresse. Jag har en sammansättningsplan för tdt 168 så det är den som är källan. Den är i tre delar, nord, syd och väst, och omfattar bara "centrala" tåg.

De centrala tågen var utsedda och bildade stommen i rikssystemet. På affärsspråk låg produktansvaret för dem på centralförvaltningen/HK (Planering, uppföljning etc). Motsatsen var regionala tåg, där samma sak gällde för trafiksektionerna/driftdistrikten/trafikdistrikten/marknadsregionerna (Kärt barn etc). Vagnanvändningen var också uppdelad på centrala och regionala omlopp. De regionala tågen dokumenterades i någon form av regionorder.

Man skilde också på centrala och regionala godståg. Extremfallet var 6055, senare 5255. Det var genomgående (med Da-mult) Boden-Trelleborg. Och brukade ha mycket trävaror från Nordfinland till Kontinenten.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum