AB5 2975 med m42 (Järnväg allmänt)

av Oskar F, Thursday, July 23, 2020, 22:02 (1371 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Just denna vagn gick som kursvagn Karlskrona-Stockholm den 9 augusti 1984, som tillfällig ersättning för något havererat. Vagnen må vara fin, men jag tröttnade snart på m42-boggierna som gick så dåligt i spåret och bytte upp mig till en 60-talsvagn med MD-boggier. Idag har mitt järnvägshistoriska samvete förlikat sig med valet i takt med att även 60-talarna blir museala ...

Jag kan förstå att m42 försvann från de flesta personvagnar när MD kom.


42:0r fanns kvar på personvagnar så länge de nitade fanns kvar, så fram till sista halvan av 1980-talet

När jag tittar i SPM 1/1 1972 och SP 1982 hittar jag m42 enbart på de äldsta och lägst prioriterade personvagnarna, dvs. några få B8, samt B11 och B14. Men mest på F-vagnar där godset kanske inte klagar på obekväm gång. m42 var ju tänkta som en modernisering av, och kraftigare än m39, och fanns ett tag under en betydligt större del av vagnparken men måste ha skrotats i stort antal när MD-boggin kom. m39 blev kvar på betydligt flera vagnstyper till slutet än m42.

Intressant är att AB5 då (1972) hade MD-boggier men 1982 m42. De måste ha fallit rejält i rang sedan en glansperiod på 1960-talet när de gick i kontinentaltågen på Västkustbanan och fått släppa MD-boggierna till andra vagnar under 1970-talet(?).


Hela tråden: