En sommarmorgon 1966 i Borlänge – kamerafråga? (Järnväg allmänt)

av Arne, Kungsholmen 王の島, torsdag, juli 23, 2020, 22:14 (67 dagar sedan) @ Hans Broman

Alex frågade nyligen om mina 60-talsbilder från Borlänge med bl a nattåget Göteborg – Falun – Gävle. Jag letade nu fram alla bilder jag tog vid det tillfället (en sommarmorgon 1966) och skannade om dem. Konstigt nog har jag detaljerade anteckningar kvar, men inte datum.

Klockslagen i Borlänge i min text är hämtade från tidtabell och inte noterade efter verklig tid.

Med en enkel lådkamera som kostat 52 kronor sex år tidigare kunde det inte gärna bli några lysande bilder, och det blev det inte heller. Det kvadratiska bildformatet (6x6) är för övrigt inte särskilt optimalt för bilder i järnvägsmiljö. Det tog snarare ner inspirationen. Nåja, med nutidens digitala teknik kan jag lätt beskära bilderna där det behövs.

Denna morgon i juli (eller möjligen början av augusti) 1966 hade jag skollov och höll till på familjens sommarställe i Djurmo, som då fortfarande var en fungerande hållplats med väntsal och till och med biljettexpedition. Kl 6.10 drog ett godståg förbi i riktning norrut, draget av T41 202. 6.21 kunde jag stiga på räslbusståget 5241Y (Rättvik – Borlänge) som bestod av YBo7 1202 och UBFo7ye 2084. 6.42 var jag framme på spår 4 i Borlänge.

Jag fick genast syn på Of2 56+57 med malmvagnar:
[image]

[image]

Jag tog också en bild på xt 71X ”GDG-expressen”, som bestod av Xoa 253 och hade Borlänge som utgångsstation. Avgångstid 6.55 från spår 5, och slutstation var förstås Göteborg C. Men tyvärr har jag inte kunnat hitta bilden ännu.

Före mitt tåg hade pt 5271 Gävle – Borlänge (X16 981 och 981) anlänt till spår 3 och tagit ner strömavtagarna:
[image]

Jag lyckades inte få någon bild av snt 741 ”Dalpilen” (Falun – Stockholm) som (i varje fall den dagen) bestod av dubbla paprikasätt (Yoa2), nämligen 143/144 och 145/146, med mellanvagnar i varje sätt förstås. Spår 4.

På spår 2 hade nattåget från Göteborg kommit in redan 6.38 och skulle sedan fortsätta mot Gävle 7.05. Sammansättning: Da 810 + Grf + G + Fo14 25741 + Giu + DFo20b 3379 + F5 55037 + ABo7b 3210 + Bo9b 2810 + Bo9b 2803 + WLABo4 3812 + WLBo14k 2862 + G + Ge. Det blev nog rätt långt att gå för resenärerna:
[image]

Postvagnen 3379 (som långt senare kom att tillhöra föreningen SKÅJ) fick dessutom en egen bild:
[image]

Postvagn fanns också i pt 5196Y mot Mora och Östersund på spår 3:
[image]

Rälsbusstågets sammansättning: YBo7 1202 (skyltad Mora), YBo7 1186 (skyltad Östersund C) och UDFo20 1921. Det tåget tog jag 7.24 for att fara tillbaka till Djurmo efter flera härliga tågupplevelser.

Mycket fina svartvita bilder från 1966. Du har fått ett klart bättre bildresultat med din 'enkla' lådkamera än jag med den Agfa Clack 6x9 cm lådkamera som jag och många andra med mig använde de här första åren på 60-talet.

Jag tycker alltså bildkvaliteten är riktigt bra trots att det var som du skriver en enkel 'lådkamera' för 120-film 6x6 cm negativformat. Du har behärskat lådkamerans begränsningar på ett bra sätt.

Men vad var det för märke och modell på denna 52-kronors kamera? Det kan ju inte varit den allra enklaste modellen med tanke på priset. Priset på 52 kronor är ju i dagens penningvärde enligt SCB:s prisomräknare ca 629 kr. :-)

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen
__________________________
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum