En sommarmorgon 1966 i Borlänge (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, fredag, juli 24, 2020, 09:30 (68 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

.... 1965 och hade kontor i tegelhuset vid Fiskhamnslängan. Då lastades fortfarande fiskvagnar vid Fiskhamnen. Fyrbåksexpressen stod också på ett sidospår och det var mindre problem med uteliggare som sov under presenningar vid Fiskhamnen.

Göteborgs fiskhamn (Gfh) nedlades som taxepunkt vid tdtskiftet 1977-05-22. Den hade då varit obemannad sedan 1969-01-01, vilket antyder vikande volymer. Gfh var specialiserad på avgående fisktransporter.

Hur skilde sig Göteborg Västra från Göteborg Fiskhamnen?

Oklart. Möjligen var Gbv "resten av södra älvstranden". Gbv markeras som egen bangård i "Järnvägar och järnvägare" (Örjan Nyström, 1991). Därutöver visas spår vid Packhuskajen, Skeppsbrokajen, Masthuggskajen, Stigbergskajen, Fiskhamnen (med separat bangård), Majnabbehamnen och Carnegie Sockerbruk. Containrar från Majnabbe (1978) var sista järnvägstrafik på södra älvstranden.

Fiskvagnarna från norra Bohuslän är okända.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum