Sommaridyll (Järnväg allmänt)

av Hans Broman @, Enhörna, lördag, juli 25, 2020, 10:23 (64 dagar sedan) @ Hans Broman

För mig liknar det väldigt mycket 70 km-kurvan vid Skeppsjön. Tåget har i så fall nyss lämnat Mariedamm och är på väg söderut mot Jakobshyttan.

Ja, det har du rätt i. Men jag tog fasta på närheten till Karlsby.

Jag sätter nog ändå en slant på Björken. Svårt att se men jag tror mig skymta banan bortom sjön (ev. en kontaktledningsstolpe).

Varma tack till Stig och Cargoman som har bistått mig! Jag har forskat vidare och studerat diabilderna från resan ett varv till. Det visade sig min anteckning om Karlsby var ett misstag och inget att bygga vidare på. Jag har också hittat en bekräftelse på att det faktiskt gjordes en fotokörning vid Skeppsjön under den resdagen. Nu tror jag att bilden som jag visat var tagen där och då.

Men en god stund senare, efter uppehåll för möte i Godegård (där jag tog en bild), tog jag också en bild i en annan 70-kurva vid en sjö, liknande Skeppsjön. Det känns troligt att den bilden var tagen vid Björken, strax söder om Karlsby. Kanske skannar jag in den bilden om ett par dagar, och visar den också.

Det blev två bilder från det tillfället. Nog är de väl från Björken? (Stolpsifforna på nedre bilden är 85, men det är knappast till hjälp.)

(Nu kanske någon undrar vad de har i ett järnvägshistoriskt forum att göra. Men dels är de från gamla linjesträckningen, och dels ger de mig anledning att säga något om den period (knappt två år) i mitten av 1990-talet då X21/22 tjänstgjorde M-F-dagar i vissa tåg Emmaboda - Karlskrona. Normalt körde man ungefär vart tredje veckoslut tjänstetåg den långa vägen Eskilstuna - Karlskrona och tillbaka för att skifta fordon. Verkstaden fanns ju i Eskilstuna. Just det här veckoslutet (23-24 sept 1995) fick Svenska Motorvagnsklubben utföra körningen åt TGOJ och i gengäld göra körningen till en medlemsresa. Vi tog då omvägen via Hallsberg - Mjölby på nervägen och via Borås på återvägen.)

[image]

[image]

Hela tråden:

RSS-feed av trådar