Dieselmuller och SA3-koppel: ... Kompositblock onödiga? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Saturday, July 25, 2020, 12:33 (1369 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

---
Man förefaller ju dessutom inte i Ryssland genom en onödigt tungrodd reglering ha målat in sig i hörn på samma sätt som man ser ut göra i västeuropa med exempelvis bromsar som är antingen onödigt dyra eller inte fungerar i vårt nordiska klimat (jag hänvisar till frågan om kompositbromsblock).

---


Det här med godstågsbromsar är en riktigt knepig sak och jag vill påstå att det tyvärr inte är så enkelt som att det är "onödig reglering" i just det fallet. Det är nog en förutsättning för att kunna fortsätta hålla på med godstrafik i det tätbefolkade Mellaneuropa att man får ner bullret från godstågen. Åtminstone om man ska kunna köra nattetid - och kan man inte det så är förutsättningarna dåliga för att kunna få ihop transportupplägg med vettig ekonomi och attraktivitet.

Jo, jag är själv mycket medveten om hur otäcka kompositblocken är vid viss väderlek. Jag var själv med om en incident på Roslagsbanan i början på 90-talet då ett tåg minskade farten från 80 km/h till ca 70 km/h mellan Djursholms Ekeby och Bråvallavägen trots fullbroms. Hade det stått ett tåg på hållplatsen i Bråvallavägen så är det tveksamt om jag kunnat berätta historien nu ...

Nåväl, i den lilla uppförsbacken från Bråvallavägen till Djursholms Ösby lugnade det hela ner sig och tåget tog sig med viss försiktighet in till Östra utan vidare incidenter. När vi sedan gav oss ut en timme senare för att försöka återskapa fenomenet så fungerade allt normalt. Jag tror att fenomenet inträffar bara vid väldigt specifika förhållanden: luftfuktighet, temperatur, snökonsistens och .... (??) Därför är det väldigt svårt att greppa fenomenet och hitta en lösning.

Men, som sagt, så tror jag det är en förutsättning för att alls få hålla på med godstrafik i det tätbefolkade Mellaneuropa att man hittar en lösning som både är trafiksäker och ekonomiskt rimlig.


Hela tråden: