Veckan efter midsommar 1969 - Roslagsbanan - kommentarer (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Sunday, July 26, 2020, 00:49 (1370 dagar sedan) @ Anders Jansson

[image]
Norrtälje.

Tåg 736 ankom från Rimbo kl 8.00 och snabbvände till tåg 701 som avgick 8.05 mot Stockholm. Anlände Stockholm kl 9.53


[image]
Rimbo.

I Rimbo mötte tåg 701 tåg 702. Klockan är här 8.34 då 702 ankom och 701 avgick. Resan Rimbo Stockholm m tog alltså 1 timme och 19 minuter.


[image]
Rimbo.

Detta är morgonen stora rusningståg från Rimbo, tåg 717 med Bbp 3251 eller 3252 som dragare. Dessa lok hade böjda skärmar över sandluckorna på korgsidan. Avgång Rimbo 6.25 ankomst Stockholm 7.50 vilket ger en restid på 1 timme och 25 minuter.


[image]
Östra station.

Xoa7p 49 med en vad vi kallade "Mörbyrevisoin", d.v.s. fläckvis målning. Tåget kan vara tåg 664 mot Österskär som avgick 19.38 2 minuter före 358 till Hägernäs.


[image]
Åkersberga. Sista godståget på Österskärslinjen.

Jag tycker det verkar vara Xoa9p 58 som drar tåget med en Q35up med storbehållare. Anders har skrivit en artikel om dessa vagnar där denna bild ingår och där skriver Anders mv 58.
Observera koppeladaptern som sitter i Scharfenbergskopplet. Med denna kunde hästskokoppelvagnar kopplas.


[image]
Stocksund.

Tåg mot Rimbo linjen med Xoa7p som dragare.


[image]
Stocksund.

Tåg norrut då ingen strömavtagare är uppe på Xoa4p 45 som går sist. Dragare ser ut att vara Xoa3p 35. Tåg mot Näbypark/Eddavägen eller Hägernäs. Tågsätten gjorde vartannat varv på respektive linje.


[image]
Näsbypark.

Kan detta vara Xoa3p 36 som fotograferades 15 minuter senare i Ösby?


[image]

Bragevägen.
Som Leif B skriver syns multipelkoppeldosan men även gavelstege och koppeladaptern som hänger under multipeldosan. Jag tror vagnen är Xoa4p 44.


[image]
Djursholms Ösby.

Jag tror klockan är 13.44 då tåg 231 från Näsbypark/Eddavägen lämnar Ösby med Xoa3p 36 som dragare. Jag tycker mig se en Xoa2p (lyktan sitter så långt ut mot hörnet) sist i tåget vilket är vagnen som kom från Eddavägen i tåg 131 och kopplades till här.
Vagnen till vänster är motorvagn 35 vilken vilken strax skall lämna Ösby för färd till Eddavägen i tåg 134.
Uppe i ställverket till höger gjorde jag tjänst 7 år senare.


[image]
Djursholms Ösby.

Loket är Bbp 3251 eller 3252. Se multipelkoppeldosan på buffertbalken. Tåget är 639 från Österskär.


Hela tråden: