Olja eller fernissa på teakvagnar? (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Sunday, July 26, 2020, 11:45 (1364 dagar sedan) @ Anders Jansson

Hur vårdade man teakvagnar - oljade man träet eller fernissade man?

Det var fernissa som gällde.

Arbetsbeskrivning gällande nyleveranser till SJ på 1920-talet.

[img]images/uploaded/202007251727585f1c6b9ef13ff.jpg[/img]

Frågade min pappa om detta, och fick följande svar (översatt från engelska!) avseende LNER teakvagnar.

"Vi börjar med det enkla. Fernissa används främst det skyddar bättre än olja, men också för att det ger glans på vagnssidorna.

Teak består en blandning av hård och mjuk trä, vilket gör att de mjuka delarna i panelen/plankorna slits mer över tiden så man får en ojämn yta. Man kan jämna ut det med fernissa, men generellt så fyller man försiktigt med någon form av "wood filler" (träspackel). Därefter oljar man panelen. Sedan så finslipar man och börjar applicera fernissa. Första lagret är "flatting varnish", som ger en hård och halvblank yta. Därefter finslipning och en till strykning med "flatting varnish". (En till finslipning och strykning med "flatting varnish" kan behövas.) Finslipning följer igen och sedan en strykning med "body varnish", som ger en hård och helblank yta.

Man kan bleka teakpanelen innan man böjar spackla och fernissa, men detta kan skada panelen och påverka hållbarheten negativt.

LNER brukade normalt inte bleka sina teakvagnar, vilket gjorde att teakvagnarna hade panel som varierade i färg över tiden. Detta syns i de färgfotografierna som finns på vagnarna."


Hela tråden: