Kvarvarande överföringsramper? Stockholm Östra.Edit:rättelse (Fordon: lok)

av Leif B, Monday, July 27, 2020, 11:05 (1340 dagar sedan) @ mamma Ulla

Intressant att Stockholm Ö inte nämns i någon av tabellerna; där fanns väl överföringsmöjlighet åt båda hållen 1961?


Jag har faktiskt ett foto över hela Stockholm Ö sett uppifrån 1961. Lovar att scanna och visa vid tillfälle.

Men man körde inte överföringsvagnar på smalspår i alla fall, eftersom dom inte fick rum under landsvägsbron i Stocksund.

Edit: Överföringsramp för normalspårsmalspår har aldrig funnits på Stockholm Ö.

Ramp för smalspår på normalspår fanns på SJ-tiden i södra änden av godsbangården mittför yttre delen av plattformarna. I varje fall fanns den där 1971 när T2p-loken lastades för sista resan till Vislanda, bilder en bit ner i tråden. Om den fanns redan 1961 vet jag inte, men redan i slutet på 50-talet började väl SRJ hyra in Tp-lok från SJ så den hade absolut varit praktisk att ha. Även när Xoa9p-motorvagnarna levererades 1961 användes den säkert om den fanns.

Denna ramp försvann när normalspårsbangården revs och ersattes med uppställningsspår för persontåg. Senare byggdes en ny slipersramp vid hörnet på lokstallet precis där normalspåret kom upp till Östra. Jag tror att den byggdes när 18 passvagnar skulle skickas i väg för ombyggnad till manövervagnar kring 1983-84, men jag garderar att det kan varit redan när SL bytte till sig lokomotorer från SJ i utbytte mot rälsbussar. Här väntar X10p 218 på att knuffas intill rampen.


Hela tråden: