S 283 i Nässjö 1968 - Plattformsbeläggning? (Fordon: lok)

av K Lemming, Monday, July 27, 2020, 17:37 (1368 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

[img]images/uploaded/202007261935275f1ddaff3f8e1.jpg[/img]T43 249 med S 283 till Halmstad 10 augusti 1968. Finkan och de tre första personvagnarna skall till Halmstad. Resten av vagnarna tillhör X 3 till Göteborg.


Är det gatsten på plattformen? Gatsten brukar ju läggas i mönster men här kan jag inte riktigt urskilja ett sådant, ser lite mer ut som ett virrvarr av sten.


Titta nära kameran så ser du att de ligger i koncentriska cirkelbågar, ett vanligt mönster på ytor där man inte körde.

Jag kan fortfarande inte urskilja något sådant mönster mer än möjligen lite här och där kan man se små områden som verkar ha stenarna liggandes i cirkelmönster. Koncentriska cirkelbågar i gatstensbeläggning brukar synas ganska tydligt men här har jag svårt för att urskilja ett sådant mönster.

Edit: Kanske är det kameravinkeln på Stigs bild som lurar ögat och får det till att se rörigare ut i mönstret än vad det kanske är. Tittar man ute vid plattformskanterna, särskilt till höger ser det knappt ens ut som gatsten, kanske en del grus som ligger ovanpå gatstenen.

Hittade en annan bild från Nässjö och där syns ett mönster tydligt i stenläggningen.

https://digitaltmuseum.se/021018060016/godsvagnar-lastas-med-cyklar-pa-plattform-4-pa-n...


Hela tråden: