Kvarvarande överföringsramper? Hultsfred. (Fordon: lok)

av Herbert Paalberg, Monday, July 27, 2020, 20:17 (1363 dagar sedan) @ S-O Johansson

Hade även stor betydelse för Västervik innan breddningen. All trafik dit överföringsvagn gick ju via Hultsfred. Fanns väl ett eget fjärrgodståg för dessa. Se bild här:
https://digitaltmuseum.se/021018119161/tva-tp-diesellok-med-vagnar-pa-linjen-mellan-hjo...
Bild mellan Hjorted - Totebo

Det stämmer bra S-O, man kan säga att den trafiken började under 1958 och fram till breddningen var klar 1964 mellan Åvg-Vk. Jag gick på realskolan vid högre allmänna läroverket i Vk mellan 1958-1962 och hade en skolkamrat (Ulla-Britt Karlsson) vars far var lokförare på banan och det hände att jag fick följa med honom några ggr på Tp-turen till Hf. Det var en maffig känsla att få vara med ombord på maskinerna. Aldrig kunde jag då tro att jag själv många år senare fick förmånen att själv "spaka" samma lok på smalan. Det var en ljudsensation att stå utmed infarten till Vk vid Slipmaterial där det är en uppförsbacke innan linjen lutar nedåt mot lasarettsbron som då var en enkel konstruktion av järnvägsräls och trädäck för biltrafiken sedemera utbytt till en modernare i betong och den i sin tur åter utbytt till dagens utseende. Fina minnen från flydda dagar resonerar gubben i Vika.:-)


Hela tråden: