Kvarvarande överföringsramper? Hultsfred. Koppelvagn? (Fordon: lok)

av Leif B, Monday, July 27, 2020, 22:39 (1361 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Hade även stor betydelse för Västervik innan breddningen. All trafik dit överföringsvagn gick ju via Hultsfred. Fanns väl ett eget fjärrgodståg för dessa. Se bild här:
https://digitaltmuseum.se/021018119161/tva-tp-diesellok-med-vagnar-pa-linjen-mellan-hjo...
Bild mellan Hjorted - Totebo


Vad är det för liten kort vagn som närmast bakom loken? Den ser ut en växlar- eller koppelvagn, men den har uppenbarligen inte normalspårsbuffertar motsvarande "Växjösystemet" långt senare.

Men vad hade den för funktion?


Det var en ganska kort öppen makadamlastad vagn (Pmp?)för att erhålla en större tyngd, man kan uttrycka sig som att det var en sk. skyddsvagn som skulle ta upp tyngdkraften från bakomvarande tågsläpa vid en ev. olycka, den skulle vara låg bara för att lokpersonalen skulle kunna ha uppsikt bakåt om något oförutsett skulle inträffa. Ovanpå makadammen låg oftast två st. stångkoppel i reserv om någon av de ordinarie skulle fallera. Vagnen var försedd med växlarhandag för vxl.ps vid rangering på stationerna. Den s.k Växjömodellen kom långt senare med påmonterade normalspårbuffertar på Tp-loken och då behövdes inte "koppelvagnen" längre. Känner inte till om andra smalspårsbanor hade koppelvagnar i sina godståg.
Palle i Vika.

Tack för svar!

Finspång-Hjortkvarn använde en koppelvagn med normal- och smalspårskoppel när de tillämpade "växjömodellen", se film. Det blev inga Z4p med normalspårsbuffertar.

På treskensspår hade NKlJ och DONJ koppelvagnar.

Även i Tyskland fanns det koppelvagnar för smala tåg med rullbockar, ett par bilder.

Några bilder från Deutsche Bundesbahn.


Hela tråden: