Vad kan det ha varit här mitt ute i skogen? (Bana)

av Conny Sernfalk, Thursday, February 12, 2009, 22:37 (5550 dagar sedan) @ Anders Jansson

Ännu en vild gissning där jag ansluter mig till Anders Janssons teori samt Ulf L Erikssons rader angående retuschering av ekonomiska kartor. Det var väl vanligt att att järnvägens försvars objekt såsom upplagsplatser, vissa lokhus, förråds byggnader m.m retuscherades. Ibland kunde man utläsa byggnadens form på en bristfällig retusch. Kan det vara tre paralell liggande förrådsbyggnader under retuschen på kartan?

Det jag kom att tänka på var dom förrådsbyggnader som uppfördes utmed Norra stambanan i bl.a Forsmo och strax norr om Selsjön. Dessa byggnader var av samma typ. Enligt ortsbo i Selsjön som var med och uppförde byggnaderna där, byggdes dom under andra världskriget och inhyste från början en reservbro (nedmonterad) för Forsmobron. Ett stickspår drogs (se foto, där körvägen finns) och om jag inte missminner mig retuscherades även detta spår på ekonomiska kartan. Den intilliggande banvaktsstugan kunde även ha uppsikt över husen. I början av 1990 talet tömdes förråden och såldes till en bonde från trakten. Fotot är från mitten av 1990 talet.
Angående din scannade karta. Kanske ev förråd fanns kvar 1954 och var retuscherade av den anledningen.

[img]http://i399.photobucket.com/albums/pp74/ConnyS/Selsjnsmobfrrd1990taletmittenfotoCo.jpg[/img]


Hela tråden: