Ösby -- spår 4, 8 och 9. Spårnummer på 90-talet (Järnväg allmänt)
Tack. Intressant att spår 4 saknas helt...
Spår 4 i Djursholms Ösby var ett sidospår för uppställning av personvagnar, beläget "nedanför" spår 3 på den skiss från 1932 som Thomas Tell visar. Det hade bara en anslutningsväxel, en medväxel i spår 3 när man kom från Altorp eller Djursholms Sveavägen.Troligen var spår 4 planerat när den där skissen gjordes, eller snarare när man bestämde sig för spårnumreringen. Spår 4 finns med på en ritning från 1942 som visas på en sida på Gunnar Ekevings webbplats, dock utan utsatt spårnummer.
De spår på 1932 års skiss som ligger "ovanför" spår 7 kallades spår 8 och 9.
Spår 8 uppgraderades till tågspår i slutet av 1940-talet och nedgraderades åter till sidospår på 1970-talet, då spår 9 slopades och revs. Spår 4 slopades och revs redan på 1960-talet, sedan Djursholmstågens depå hade flyttats från Djursholms Ösby till Stockholms östra.
På 90-talet var spårnumreringen från öster:
- Spår 1 huvudtågspår från Altorp (f d spår 3)
- Spår 2 huvudtågspår mot Altorp
- (f d spår 1: rivet)
- Spår 3 huvudtågspår från Roslags Näsby (f d spår 5)
- Spår 4 utan plattform och tänkt som tågspår för genomfartståg men spärrat med slipershinder i norra änden p g a av någon signal som inte stod hinderfritt. Användes som uppställningsspår i speciella situationer (f d spår 6)
- Spår 5 huvudtågspår mot Roslags Park (f d spår 7)
- Spår 6 alternativt tågspår mot Roslags Näsby (låg troligen ungefär där f d spår 9 funnits). Mittplattform mellan spår 5 och 6