SJ´s logotyper på lok och vagnar - delsvar 2 (Fordon: allmänt)

av Niklas Bygdestam, Friday, February 13, 2009, 06:19 (5549 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Fortsättning från förra inlägget då forumet enbart tar 5000 tecken

Redan 1983 infördes stora skyltar på sidan för CityExpress. Två år senare dvs 1985 infördes stora skyltar med texten InterCity. De allra första vagnarna som fick dessa skyltar hade bara de stora skyltarna. Kort därefter infördes 10 gula pilar, 5 på vardera sidan om skylten som dekor. De vagnar som innan bara hade skyltarna fick snabbt pilar i efterhand. Bland vissa av de vagnstyper som försågs med dessa skyltar var det bara vissa som fick skyltar medan andra saknade detta och det var inte tänkt att de skulle ha det heller. Det fanns B7 både med och utan skyltar för IC-tåg det var meningen att B7 med skyltar skulle användas i IC-tåg medan B7-vagnar utan dessa skyltar skulle användas i andra tåg. Detta höll inte länge. Snart började vagnar med skyltar hamna i en del övriga tåg medan vagnar som saknade skyltar hamnade i IC-tåg. Ett år senare, dvs sommaren 1986 bestämde sig SJ för att ta bort skyltarna. Tomrummet efter skyltarna fylldes ut med 4 nya pilar, dvs två åt vardera hållet. Så istället för 10 pilar så var de försedda med 14 pilar. Även vagnar som hade haft skyltar för CityExpress eller Dalapendeln fick dessa borttagna och ersatta med 14 gula pilar, trots att de saknade pilar då skyltarna satt uppe. Fortfarande höll de sig till att bara vagnar tänkta för att använda i IC-tåg eller liknande fick gula pilar. Övriga fick det inte. Därför fick aldrig någon sovvagn detta och inte heller liggvagnar. Så BC4 har t ex aldrig haft gula pilar. Vagnar som levererades från hösten 1986 och fram till att SJ övergick till blått hade 14 gula pilar vid leverans, förutom sov- och liggvagnar. Exempel på vagnar med gula pilar var A7, B7, B2, BF4 och R4, 60-talsvagnarna A2, B1, B5, R1 och R2 hade det också, samt RB4 hade gula pilar trots att det var en 40-talsvagn i B3-stil. Även R3 hade gula pilar eftersom det var en restaurangvagn för CityExpress och IC-tåg ända till slutet

1988 provmålades en B1 och en A7 i blått inför kommande tänkt ny design. 1989 infördes blått på riktigt och resten vet ni ;-)

Oj! Det blev ett långt inlägg! Hoppas att någon orkade läsa detta ;-)


Hela tråden: