Regelbunden tågbackning - Flen. Backning X21. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson @, fredag, juli 31, 2020, 15:42 (92 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Lp fick hösten 1984 nytt reläställverk SJ 65. I förspelet till detta (maj) utflyttades västra stationsgränsen ca två km (´en blocksträcka´). Enligt muntlig uppgift för att infoga en ny växelförbindelse godsbangården <> dubbelspåret. "Vi får direkt utfart västerut".

Hur avsändes västgående godståg förut? Måste de backas ned till personbangården före avgång?
En rutin som helst undviks och som också är ovanlig: "Förstatligandefilmen" om YJ visar ett av de få fallen: Ett ankommande persontåg från Malmö körs fram österut och backas sedan till stationshusplattformen. Plattformen vid "Malmökurvan" fanns tydligen än inte.

Så ovanligt var det inte med backning förr.

Sedan Sammanbindningsbanan öppnat gick persontåg från Stockholm C till växelstationen Tanto och backade sedan in till plattform i säckstationen Stockholm S, innan de avgick söderut. Motsvarande manöver för norrgående tåg. Detta pågick i varierande omfattning åren 1871-1927, då nya Stockholm S vid Timmermansgatan ersatte säckstationen.

I Södertälje backade tåg från Stockholm från Saltskog, senare Södertälje Södra (Södertälje Hamn) in till Södertelge Nedre (Södertälje Central/Södertälje Centrum). I Södertelge Nedre gjorde de rundgång och backade sedan tillbaka till Saltskog (resp Södertälje Södra), innan avgång mot Stockholm. Anslutningståg som pendlade mellan Södertälje Central och Södertälje Södra behöll helt enkelt loket i ena änden både upp och ner.

Det fanns t o m en särskild "Signal- och bromsapparat" som anslöts till huvudledningen i tågetsättets bakände och som tågbefälhavaren kunde använda dels för att signalera och dels för att bromsa med.

I Trelleborg gick tåg på Malmö Trelleborgs Järnväg till Trelleborgs Övre station (där busstationen vid torget är nu) men om de även skulle till Trelleborgs Nedre/Trelleborgs Central (nuvarande stationen) så fick de fortsätta på ett krokigt spår genom stan tills de anslöt till Malmö Kontinentens Jernväg/SJ i östra kanten på stan och sedan backa in till Nedre station. Se kartskiss halvvägs ned på sidan


Ett exempel närmare i tiden är "koncessionståget" Flen-Oxelösund som backade Flen C-Flens övre för att sedan kunna avgå.


Det har du rätt i, och bara något år tidigare var det ju alla resandetåg Eskilstuna-Nyköping som gjorde så.

Edit: på senare var du ju i o f motorvagnståg och då kunde ju föraren byta ände. jag åkte visserligen koncessionståget en gång men minns inte hur föraren gjorde. Före motorvagnstågen var det ju i alla händelser backning som gällde.


Den gången jag åkte koncessionståget minns jag bestämt att föraren bytte ände. Det var ju inget långt tåg. :-)

När jag åkte till Oxelösund 1970 så litade föraren på att det var klart till Flens Övre från Flen och backade med X21:an och uppsikt via backspeglarna. Troligen varierade det från förare till förare.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum