timmerupplag? (Bana)

av Staffan Granath, Friday, February 13, 2009, 09:24 (5549 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Den här utvidgningen av järnvägens område har tydligen använts för något speciellt, men vad då? Det regelbundna mönstret har ju inte uppkommit av sig självt. Som grustäkt e.d. är området för litet (ca 10.000 m2). Och mitt ute i skogen?? Någon som har ett bra svar?

[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/Hgbrnna25kmsterom.jpg[/IMG]

Jöran

om man tittar på ENIRO,s flygfoton så ser jag att området österut verkar vara uthugget.

med en genomsnittlig avverkning var sjuttionde år borde förra gången det skedde ha varit kring trettiotalets mitt.
när kartan gjordes 1954 borde platsen ha grott igen eller åtminstånde inte varit i bruk vid tillfället så den suddades bort från den aktuella kartan.

emot det talar i.o.f om man fick stanna vagnar för lastning längs en stambana.

om det är en bra förklaring så tar jag gärna emot applåder, men framför allt skulle det vara intressant om någon av digniteterna här på forumet kunde beskriva hur en timmerlastning kunde ha gått till längs en hårt trafikerad bana.
(det förekom uppe vid Born (GDJ) på trettiotalet enligt en artikel och den hade bra trafik)

sidospår, klätterväxel, trafikavbrott!? :-|

berätta, jag lyssnar med risk för att avvika från jörans huvudfråga ;-)

från det nu timmerkranlösa morshyttan :-| :-) :-D


Hela tråden: