Godståg från Lidingö (Järnväg allmänt)

av tobbe @, fredag, juli 31, 2020, 21:51 (91 dagar sedan) @ LHL

Minns verkligen denna godstrafik då jag jobbade på Sv. Shell Rastadepån som bitr. transportledare. Växlingen inom depån där bl.a. påfyllningen av tankvagnarna utfördes som var placerad ca 50 m från mitt fönster vid vårt kontor. Det fanns om jag inte minns fel 2 spår med en växel placerad strax innanför grinden och det var i 95% lok 201 som användes men när det var på service kom det något äldre lok 200 som var något svagare i dragkraft. Vi fick då anpassa fyllningen i antal vagnar beroende på vilket lok som hämtade dem och det gällde också att anpassa antal tomvagnar som anlände beroende på lok. Växlingen gick till så att tågsättet med tomvagnar lämnades bromsade i backen mot Talluddens hpl som hade en växel till depån och loket kördes förbi denna och vxl ps lade om växeln till depån och vagnarna rullade av egen kraft in på stickspåret. Loket återgick sedan tillbaks över växeln när den var återställd och växlades sedan in till depån och backade in mot de lastade vagnarna som sedan drogs ut och placerades på sp.2 och de tomma vagnarna placerades sedan vid påfyllningen. När inga vagnar fanns på fyllningen tog tankbilar över men ibland fick man dra ganska långa slangar till bilarna bredvid tankvagnarna beroende på leveranser. Så man har verkligen suttit i skottgluggen, dock utan kamera tyvärr. Det fanns helt riktigt även godsvagnar till LIVA-fabriken vid Gåshaga som lämnades/hämtades först innan besöket vid Rastadepån."What a memory"!!!!!:-P :-P :-P
tobbe

Hela tråden:

RSS-feed av trådar