Koncessionståg (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, lördag, augusti 01, 2020, 07:17 (14 dagar sedan) @ Harald

Det tåg som mitt på dagen gick Jädraås-Lilla Björnmossen och omedelbart tillbaka till Jädraås var väl också ett koncessionståg. Det kan ju knappast ha haft någon trafikuppgift.

Var inte L. Björnmossen också en av DONJ vedlastningsterminaler? Och tågen 50/51 utförde vagnsutbytet där? Man lastade på senare år på bara ett fåtal platser.

Tågen skulle dessutom ta med ortens postväska. I sammanhanget lär Postdirektionen i Gävle ha åberopat DONJ koncession (Sista tillfälle i landet?). En koncessionerad järnväg var skyldig att befordra post, enligt närmare fastställd avgift.

Var inga SJK-are på besök och inget vagnsutbyte behövdes, inställdes 50/51. Postväskan kördes med taxi, väl till överenskommet pris med DONJ.

L. B. fick aldrig reguljär buss. Under skolterminerna kunde man på senare år följa med skolbilen till byn Svartnäs. Där byta till buss mot Linghed-Falun. L. B. låg på gränsen mellan Dalarnas och Gävleborgs län.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum