Koncessionståg /forts) (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, August 01, 2020, 08:34 (1354 dagar sedan) @ Kjell Aghult

För att byta vagnar och transportera postväska hade man väl inte behövt ett tåg som var annonserat i Sveriges kommunikationer. F.ö. så kunde väl vedvagnarna ha dragits direkt till Norrsundet. Jag bodde invid järnvägen i Jädraås 1950-51 och mitt minne är att det var ett lok och ett par vagnar som passerade mot Lilla Björnmossen och kom tillbaka efter ett tag.

Vad kunde då haken ha varit? Tre år tidigare hade det gått bra att slopa persontrafiken i Linghed, Vintjärn och Rysjön: Också här hänvisa till Falubussen (Linghed hade flera linjer).
50-51 gick dessutom sex dagar i veckan.

1950-51 sköttes persontrafiken Linghed-Jädraås av tågparet 1-2 (M-L), med bussanslutningar för dagsbesök i Gävle. Tider östgående ca 0510-0630 (hu!), västgående ca 1800-1920. Ståndsmässigt annonserades både 2 och 3 klass.
Kunde vändan till L. Björnmossen ha varit en vut el. dyl?


Hela tråden: