Katrinefors 2 rullar för egen maskin igen (Järnväg allmänt)

av Stefan Olsson @, söndag, augusti 02, 2020, 23:34 (56 dagar sedan)

I veckan kom kedjorna upp efter mer än 2 års renovering av Katrinefors 2 i Västervik. Det blev litet provkörning på bangården de följande dagarna.

Lokomotorn är i praktiken en Z4p som maskerats till en mindre Z43 utseendemässigt, dock med större drivhjul och annan lägre utväxling. Nr 2 och systermaskinen nr 1 byggdes 1959 till Katrinefors bruk i Mariestad. Bara något år senare breddades fd VGJ och de båda loken byggdes då relativt enkelt om till normalspår, då de förberetts för detta. Nr 2 ska sedan ha tjänstgjort till mitten av 1980-talet, då den ställdes av.

Den skänktes till Skara-Lundsbrunns jvg, där man påbörjade upprustning. Men då man något senare och fick nr 1, som var i bättre skick avbröts upprustningen. Så småningom hamnade den på Uppsala-Lenna Järnväg i en bytesaffär. För ca tre år sedan byttes den åter bort, nu till Tjustbygdens Järnvägsförening.

Efter komplettering av drivlina och omfattande upprustning med bla nytt el-, respektive hydraulsystem kunde den i veckan alltså åter rulla för egen maskin för första gången på drygt trettio år. Nedan några bilder som visar den nylackade KB 2 i Västervik i helgen.

[image]

[image]

[image]

Fler bilder, även rörliga finns på https://www.facebook.com/smalsparet/

Ännu saknas en del detaljer, tex glas till rödljuset bak och galonväv till de armstöd som ska finnas för att föraren bekvämt ska kunna vila armbådarna under körning.

[image]

Galonväven för armstöden. Stödet är cirka 10 cm brett. Någon som vet om det finns mer av denna väv någonstans, eller som vet var det finns ett rött glas? Hör då av er!


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum