Vad kan det ha varit här mitt ute i skogen? (Bana)

av Christer Hammare, Friday, February 13, 2009, 13:40 (5545 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Platsen i Selsjön är inte särskilt väl dold på den ekonomiska kartan 1961. Fanns spåret kvar då så att det skulle vara bortretuscherat här? På moderna kartor är byggnader och tillfartsvägen, som här bara anas parallellt med järnvägen, fullt tydliga.

[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/Selsjn.jpg[/IMG]

Jöran


Anledningen till att jag tog upp Selsjön / Forsmo var möjlig (gissning) att det ev rörde sig om förrådsbyggnader som retuscherats på din ursprungskarta. T.o.m kortare sidospår kan ha byggts och retuscherats. Området på din ursprungskarta ser onekligen retuscherat ut, men vanskligt att utgå ifrån detta.

Detta med retuschering verkar inte ha utförts konsekvent på ekonómiska kartor. Likaså på lite olika sätt. T.ex motsvarande förrådsbyggnader i Forsmo som enligt min källa från början innehöll den andra delen (nedmonterad) av Forsmobro är inte retuscherade på ekonomiska kartan. Möjligen kan dom ha varit det i tidigare kartutgåvor.
I Selsjön är både byggnader och spår retuscherade/dolda (se ovan). Kartan är från 1961. Enligt ortsbo revs spåret senare (troligen 1970 talet). Att byggnaderna är synliga på senare kartor är inte konstigt då sekretessen på kartor succesivt släppts och byggnader avyttrats.
Enligt samma källa som arbetade med att uppföra byggnaderna köptes reservbron in från Tyskland under andra världskriget. Det konstaterades att måtten inte stämde med beställningen... vilket gav uttryck för teori att detta skulle skett medvetet från leverantören. Kunde dock aldrig beläggas. Samma källa trodde att bron av den anledningen byggdes om/flyttades/skrotades på ett tidigt skede.

Var det vanligt under 1940-1950 talet med reservbroar i förråd eller närliggande förrådsbyggnader utmed strategiska linjer som norra stambanan? Då torde ytor som i angivna kartor varit lämpliga. Dessutom med tillsynsmöjlighet från närliggande banvaktsstuga.

Förråd för järnvägskrigsbro 1 uppfördes vid sju platser i landet 1943-1946, varav de nordligaste var Älvsbyn, Forsmo, Selsjön och Åskott. Förråd för järnvägskrigsbro 3 började inte uppföras förrän tidigast i slutet av 1950-talet. För att återgå till ursprungsfrågan kan vi därför konstatera att platsen knappast härbärgerade några järnvägskrigsbroförråd vid denna tid.

/Christer


Hela tråden: