Tågexpediering Köping (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Monday, August 03, 2020, 23:44 (1361 dagar sedan) @ Kjell Aghult

En intressant detalj i bilagan till säkerhetsplanen är att för tågen 20 och 22, som gick från KURJ-stationen i hamnen på morgonen, dock endast på särskild order, skulle tågbefälhavaren svara för tågvägsinspektionen och utväxla tåganmälan med närmaste KURJ-stationen Åsby. Ställverksvakten skulle för dessa två tåg endast manövrera bommarna.

1) Tågen 20 och 22 avgick kl 6.00 resp. 7.00, innan KURJ-kontoret öppnat för dagen. Några liknande undantag fanns i vart fall 1955 för Visby stn: För tågavgångar 4.05 resp. 5.00.

ja, det blev kanske mer enhetligt om tågbefälhavaren då tog hand om tågvägsinspektionen både vid KURJ hamnbangård och det s k ställverksområdet. Jag trodde dock att tåganmälan för KURJ-tågen normalt sköttes från "Köpings station", alltså SJ-stationen om jag korrekt tolkar uppgifterna på bilagans första sida, men detta framgår inte tydligt. Det verkar inte heller som att ställverksvakten för "ställverksområdet" behövde få klartecken från SJ tågklarerare för att låta KURJ-tåg korsa huvudspåret till/från Valskog - för avgående tåg (förutom de första morgontågen) skulle han dock först ha besked från stationen att det var klart till Åsby.

Grafisk tidtabell 1950 [VoV, Riksarkivet]


Hela tråden: