SJ´s logotyper på lok och vagnar - delsvar 1 (Fordon: allmänt)

av Thomas Tell, Friday, February 13, 2009, 13:53 (5544 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Det rullar en del museivagnar som har felaktig märkning

SJ-märke i emalj försvann omkring 1953-1954.

Beslut om nedtagande av monogrammet gjordes 1959 och skulle då ersättas med en dekal.
1953 gjordes prov med nedtagna monogram för att kursskylten skulle flyttas ner under fönstren och behövde plats. Även underhållskostnaden var avgörande.
I svarsskrivelse till stins A.G.Nydell i Luleå om detta 10 april 1953 skrev man också "Att måla monogrammet direkt på plåten skulle enligt vår mening se något billigt ut och ej heller innebära någon större kostnadsminskning i förhållande till den emaljerade märkningen. Det har dock diskuterats att anbringa det bevingade hjulet såsom dekalkomani på monogrammets plats."

Den gula ringen sattes bara dit på nya vagnar som levererades från 1954 och framåt. Ett undantag utgjordes också av vagnar som efter 1954 och framåt blev ombyggda till nya vagnstyper. De kunde också få den gula ringen. WL3 började levereras 1954 och de hade gul ring. Ett annat exempel är B10 som var en nitad vagn som hade fått ny inredning 1955 och ombyggnaden motiverade tydligen SJ att förse vagnen med en gul ring.

Vagnarna som moderniserades för färjetrafik B11/Bo10b, de f.d. trävagnarna som fick salongsinredning, liksom AB5/ABo6c, f.d. OKB där klasserna bytte plats, fick också köttstämpel.
/tell


Hela tråden: