Okänt supplement (Historiskt material)

av Kjell Aghult, Tuesday, August 04, 2020, 17:08 (1360 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det kan också nämnas att när tidtabellsböckerna var bundna (fram till slutet av 1950-talet?) gavs ändringstryck ut med gummerad baksida, där man skulle byta ut en ändrad sida genom att klistra över den nya sidan. Samma sak beträffande normalplanerna som också var bundna.

Ringpärmssystemet infördes 1953-1955, formatet sägs ha ärvts från Svensk Författningssamling.
Ändringar kunde nu göras enklare och säkrare än förut: Omtryck av sidor. De gamla "klisterlapparna" kunde omfatta både delar av sidor och hela sådana. Vid otur kunde klistret släppa och ändringen falla bort. Den gamla texten skulle därför överkorsas innan den nya
klistrades på.

Med pärmsystemet kom också plastfickor: Så att dagsaktuella blad tillfälligt kunde tas ur pärmen. Fickorna var heltransparenta för konduktörer. De för lokpersonal hade ena halvan svart för att täcka "det andra" tågets uppgifter: Undvika felläsningar. Två tåg stod ju ofta i bredd på sidorna.

Vid övergång till maskinskrift och offsettryck 1972 ändrades formatet till A 5. De bruna pärmarna byttes mot röda.


Hela tråden: