Signalfacklor? (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, August 04, 2020, 23:42 (1360 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

1965 ersattes de knalldosor som medfördes på dragfordon, och som användes av lokpersonalen för att stoppsignalera, av bansignaltavlor (runda, röda med gul kantrand, baksida vit med svart kryss) och genom kortslutning av spårledning med kontaktdon (på intilliggande spår). För detta ändamål fick bansignaltavlor på dragfordon en ny utformning; de var monterade på en liten ”arm” som fästes på vänstra rälen, med tavlan inåt spårmitt, och den röda och gula färgen gjordes reflekterande.

Visst införde man även signalfacklor som komplement eller alternativ till kortslutning av spårledning och/eller röda bansignaltavlor? Eller kom de i ett senare skede?

Jag ser att Göteborgs Spårvägar 1971 utfärdade följande trafikorder, föranledd av att GS Angeredsbana på en lång sträcka går parallellt med SJ/Trafikverkets spår:

"Ang. linje 8, vissa säkerhetsföreskrifter gällande SJ och GS spårsträcka Alelyckan (Lärje) - Polhemsplatsen.
Om urspåring eller dyl. inträffar på något av rubr. spår, kan detta medföra hinder eller fara för trafiken på det intilliggande spåret. Av denna anledning skall följande bestämmelser tillföras trafiksäkerhetsföreskrifterna för linje 8 i Trafikorder nr. 34 punkt A5 och B5, Trafikordersamling 1971:

a) Vagn på linje 8 skall vara utrustad med signalfackla samt kontaktdon för kortslutning av spårledning;
b) Om tågmissöde inträffat och det kan befaras att trafiken på bredvidliggande spår därigenom hindras, skall föraren kort-sluta spårledningen på detta spår med hjälp av kontaktdon och/eller tända signalfackla och placera denna i eller vid sidan av spåret;
Om föraren ser fordon närma sig på det bredvidliggande spåret, skall dock åtgärden med signalfackla vidtas före åtgärden med kontaktdon.
c) Tänd signalfackla i eller invid eget spår betyder stopp. Då förare observerar tänd signalfackla i eller invid eget spår, skall vagnen stannas. Anledningen till stoppsignalen skall om möjligt klarläggas. TLX skall meddelas om orsaken till stoppet.

SJ har för sin del utfärdat likartade bestämmelser för sin personal.
Instruktion i handhavandet av signalfackla och kontaktdon meddelas genom personalavdelningens försorg.

Hellman"

Så 1971 var signalfacklor uppenbarligen i bruk. Däremot nämner Hellman inget om bansignaltavlor, så de fanns kanske endast på järnvägens dragfordon?


Hela tråden: