Tågexpediering på bispåret Köping‒Riddarhyttan (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Wednesday, August 05, 2020, 14:53 (1359 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tidtabellen omfattade ett morgontåg Köping‒Riddarhyttan och ett eftermiddagståg i andra riktningen, vilket växlade in till Krampen. Därutöver fanns sju pso-egt i vardera riktningen.

Tydligen mycken behovsstyrd trafik, liknande t ex Dannemora-Hargshamn.


Sannolikt hindrade ingenting att tågledningen och signalvaktssysslan i Riddarhyttan sköttes av samme person. Signalvakternas åligganden måste med avseende på tam i praktiken ha motsvarat en tkl:s.

En tkl måste alltid dokumentera. Förr i två böcker, nu på data: De två böckerna fanns också i t ex England och Tyskland. De granskades vid t ex misstänkta klareringsfel. En signalvakt arbetade direkt under tkl och förde normalt inga böcker. Rollfördelningen måste vara klar vid t ex polisundersökningar av olyckor.


Fast det är väl inget problem vid kombination av tkl- och signalvaktssysslan? I tkl-sysslan dokumenteras såsom krävs i denna medan signalvaktssysslan sköts parallellt utan dokumentation. Det är väl t o m så att tkl normalt dokumenterar kontakt med signalvakt, men detta blir ju överflödigt om "kontakten" innebär att prata med sig själv?


Hela tråden: