S.k självmordsdörrar på stålvagnar? (Fordon: vagnar)

av Elling S. Rudaasen, Wednesday, August 05, 2020, 23:54 (1331 dagar sedan) @ K Lemming

I en tråd det länkades till i ett annat inlägg står det att vagnen på bild ser ut att ha s.k självmordsdörrar, vilket enligt inlägget innebar att lås och dörrhandtag var placerat närmast gaveln. I ett svar på inlägget nämns att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset. Innebar det alltså att gångjärnen satt inåt vagnen?

Att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset hänger jag inte med i, alla stålvagnar jag har upplevt säger mitt minne att gångjärnen sitter mot gaveln och lås och dörrhandtag inåt vagnen. Med öppen dörr och med handräcket på insidan av dörren får man ihop med handräcket på korgen två handräcken att välja på om man har något i en hand som t.ex vertyg och ska kliva upp från marknivå på bangård eller liknande plattformslös plats och slipper därför byta hand på det man håller i handen.

Kan någon förklara vad som menas med s.k självmordsdörrar och att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset?

Inlägg 11 uppifrån

Jag uppfattade det som att Thomas första mening ”Alla stålvagnarna hade dörrarna på det viset” var en replik på Gustafs sista mening ”dagens personvagnar har tvärt om”, dvs att inte bara dagens personvagnar utan alla stålvagnar har haft gångjärnen närmast vagnsänden.


Hela tråden: