S.k självmordsdörrar på stålvagnar? Andra farliga dörrar.BF1 (Fordon: vagnar)

av Bobo L, Thursday, August 06, 2020, 10:38 (1330 dagar sedan) @ Leif B

Under en tid fanns det vagnar som hade varningsmärkning på dörrarnas utsida. Om jag kommer ihåg rätt fanns det någon risk för om växlaren stod på fotstegen och dörren öppnades så kunde han knuffas av. Någon kanske vet mer om detta och hur varningsmärkningen såg ut. Var det en en triangel av vitmålade streck?


Det var vissa BF1 och WL3 som hade dessa dörrpartier. Risken vill jag minnas var att man inte var inom fria rummet om man åkte på fotsteg vid dörren, man riskerade alltså att klämmas.

Bild på BF1 med triangel

Den orsak jag fått förklarad för mig är att dörren går ut över fotsteget. Det innebär att man inte kan åka på fotsteget stående med tyngdpunkten på fötterna utan man måste hänga i båda armarna. Behöver man då visa signal med en hand så kommer kroppen att pendla ut med centrumpunkt i den hand man håller kvar i en ledstång. Livsfarligt!

Att saken uppmärksammades vid den tiden berodde säkert på att den gamla stammen av växlare som hade denna yrkeskunskap började gå i pension. Dessa ersattes av nyutbildade som inte hunnit lära sig dessa egenheter utan kanske bara såg "en brun vagn". Samtidigt slutade man arbeta i lag, och alltfler växlare blev ensamma på sin station eller i vart fall på sina skift. Därmed försvann kamratutbildningen som tidigare hade varit en viktig väg för kunskap och utbildning.

Ovanstående framgår mycket bra på den i ovanstående inlägg visade bilden. Tänk er själva att stå på något av fotstegen i en hastighet av 40 km/tim och sedan behöva visa "sakta". Det framgår ännu bättre om man tittar på fotsteg och dörr o vagnens andra (=vänstra) ände.

Troligen inträffade incidenter eller olyckor som fick skyddsombuden (säkert också av en yngre generation med annan syn på vad som var acceptabla förhållanden) att agera.


Hela tråden: