Högsta hastighet på smalspår - Pålsboda (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, August 07, 2020, 08:46 (1352 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ungefär så 1957, på "rakorna" mellan Pålsboda och Hjortkvarn. Banan var då (för sista gång)
nygrusad, med grus från Greby (f d MÖJ). Oj, vad det dammade!

Grustågen hade INTE dragits med ånglok. På något sätt hade man fått fram multipelkopplade Z4p.

Möjligen kan man ha lånat Z4p-paret från Valdemarsviksbanan (Där det ersatt ånglok 1956-12-01). Godstågsparet på Vvk tog ca åtta timmar. Rundturen Greby-Ringstorp-Kimstad-Hjortkvarn/Pålsboda bör däremot dragit två skift, inkl lossningstid. Man kan ha använt två vagnsätt och bara bytt vagnar i Greby grusgrop.

Enligt 1961 års linjebok skulle Norrköping Ö ha en N4p i reserv (Utöver Tp-reserven). Tp var för tunga för Valdemarsviksbanan.


Hela tråden: