Högsta hastighet på smalspår (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Friday, August 07, 2020, 08:48 (1351 dagar sedan) @ Robin Högberg

Från och med den 10 augusti är Roslagsbanans sth 120 km/h.

Åh, kul! Då slår ni de hastigheter som tåg understundom framfördes i när jag jobbade i smala spår i 08-land! Grattis!

Det har ju figurerat bilder på hastighetsmätare i bakhytt som visat "nålen i botten", vad det nu är. Jag har för övrigt själv hört en dåtida förare som kom in i rastrummet på Gare du Ost och tindrade med ögonen och sa "... 115 i Rydbobacken!" (nerför, ska sägas) :-)

Jag har många gånger varit konduktör på bland annat "direktar´n" på morgonen från Åkerberga till Stockholm Ö. Med vissa förare gick det lite fortare än med andra. Inte 120, men mycket nära tresiffrigt bör det ha varit över Täljöskogarna. 20 m-skenor, lok och 4 pass och fort, hej vad det smattrade!

Med YB-nollor har jag åkt med sen avgång från Rimbo och varit i tid i Stockholm, och då hade rälsbussarna verkligen fått sträcka ut benen.

Östra-Kårsta på en halvtimme, eller hur det nu var, med hjälplok (X9p). Enligt tjg ställverksvakt i DjÖ gungar nog linspannen över bangården fortfarande... :-D

Från Ormsta till Lindholmen sena kvällar kunde det gå undan med ensam sjua eller nia, allra helst om det inte ens var avstigande i Ormsta, då kunde hpl passeras i nära ljudhastighet. I vart fall var det ljud när en tungfotad och osmidig nia plockade skarvar i en rasande fart.

Så, ja, kul att höra att ni nu räknas som höghastighetsjärnväg! :-)


Hela tråden: