Koncessionståg - obevakad ändstation (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Friday, August 07, 2020, 11:24 (1330 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Systemet med distans-tkl är en ren tåganmälningssak, som inte berör förarna. Deras ankomstanmälningar kunde ha flera skäl: T ex kontroll av att tåget verkligen kommit fram (Ensamarbete i kvällståg). För morgontåg bl a kontroll av att föraren trätt i tjänst: "Försovningsskrönor" finns, från t ex Svenljunga. Ev. S-order till det återgående tåget gavs görligast redan på framresan. Men något fel kunde givetvis akut hunnit uppstå vid längre uppehåll.

Finns det någon information om hur man gjorde i Ydrefors? Under X 1-perioden 1932 - 1933 bodde motorvagnsförare Harald Melander med sin hustru Alva där. Sedan hittar jag bara en f.d. banarbetare. Naturligtvis hittar jag inte uppgifterna om postförhållandena just nu men poststationen fanns kvar till 1964.

/Ola


Hela tråden: