Koncessionståg, obevakad tågvändning. (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, August 07, 2020, 11:31 (1357 dagar sedan) @ Kjell Aghult

,...obegränsad längd på sitt uppehåll utan krav på avgångstillstånd. Mer logiskt hade varit att på TAM-banor införa krav på avgångstillstånd om uppehåll överskrider en viss tid, eller kanske så snart körningen på en stationssträcka överskrider en viss tid. Det är ju just tidsåtgången som motiverar behovet av avgångstillstånd, inte huruvida tåget vänder eller enbart står still.
De tidigare undantagen var specialkrivna från fall till fall: Vid direktvändning krävdes ofta ingen kontakt förare/tkl.

Exempel är Örebrodistriktets linjebok 1981, de gamla regelverken gällde. Här förekommer både "obevakad tågvändning" och "obevakad tågdelning". Det förra i Filipstad, Lesjöfors, Bäckebron, Torsby och Fjugesta, det senare enbart i Fjugesta. Nästan allt är direktvändningar. Undantaget är nattliggningen i Torsby: Alltid med obevakad kvällsankomst, L/S med obevakad morgonavgång. Bara här krävs ankomstanmälan och avgångstillstånd, inte vid övriga tågvändningar under veckoslutet.


Hela tråden: