Tjänstetidtabeller -- obevakat i Virserum m m (Tidtabeller)

av Kjell Aghult, Friday, August 07, 2020, 14:43 (1351 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag gissar i stället att det var så här: Tågväg till och från spår 1 har växelkurvor (därav 'två gröna' i infartssignalen, enligt principen hastighetssignalering från 1959) och spår 1 ligger vid stamplattformen. Spår 2 är den raka tågvägen men har bara en plattform som är allt för liten för dessa stora resandetåg. På grund av detta har man ändrat i ställverket, så att tågväg till spår 1 numera, 1969, är huvudtågväg (d.v.s. den som används vid obevakad körning och dit växlar i normalläge, om än i kurvläge, leder). Tågvägen till spår 2, som tidigare har varit huvudtågväg, är nu sidotågväg (d.v.s. ett tågspår som inte kan användas vid obevakad körning och dit växlar i omlagt läge, om än i rakläge, leder). Genom denna ändring kan stationen vara obevakad under tid som man behöver använda stamplattformen...

Var det inte likadant i Virserum? Att tågen använde "kurvspår" vid obevakad körning?
Just för att nå stamplattformen? Och vid lastplatsen Jössefors Östra? (Arvika-Mellerud). Här okänd orsak.

Andra specialfall var de mycket få platserna med "dubbla fria genomfarter": Varav den ena måste gå på "kurvspår" Ängelsberg kunde köras obevakad både Virsbo <> Fagersta och Virsbo <> Snyten. Här visades "kör 40" till alla spår. Hur var det i Bjärka-Säby?


Hela tråden: