Obevakad körning i två varianter (Tidtabeller)

av Gunnar Lilienberg, Friday, August 07, 2020, 18:45 (1351 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Andra specialfall var de mycket få platserna med "dubbla fria genomfarter": Varav den ena måste gå på "kurvspår" Ängelsberg kunde köras obevakad både Virsbo <> Fagersta och Virsbo <> Snyten. Här visades "kör 40" till alla spår. Hur var det i Bjärka-Säby?


Inte Bjärka Säby, har jag för mig. Vad jag minns fanns obevakad drift bara för "huvudlinjen", Linköping <> Kisa, men det utnyttjades inte under senare år, inte minst för att bemanning ändå krävdes för att manövrera en icke-automatisk vägskyddsanläggning.

Däremot hade Jenny möjlighet till obevakad drift antingen på normalspåret, Västervik <> Gamleby, eller på smalspåret, Västervik <> Verkebäck.

Jag har bara hört talas om två ställverk med möjlighet till obevakad körning i alternativa riktningar, Ängelsberg och Jenny. Att göra Jenny obevakad för smalspåret utnyttjades under VHVJ-tiden när man körde nattågen under visfestivalveckan.

Jag fick berättat för mig om ett tillfälle på 80-talet då man fuskade med Bjärka-Säby som obevakad från Västervik. Ett extra godståg skulle gå till Västervik på kvällen och åter till Linköping på natten. Man löste det helt enkelt så att när tåget hade passerat Bjärka-Säby mot Västervik, anmäldes stationen som obevakad mot Linköping och närmast öppna station mot Västervik, varefter infartssignalen vid banan från Åtvidaberg ställdes till kör. Jag vet inte om det var helt i enlighet med regelverket...


Hela tråden: