Godståg från Lidingö: Kyrkviken, snäv slinga? (Järnväg allmänt)

av Leif B @, lördag, augusti 08, 2020, 12:46 (54 dagar sedan) @ Leif B

Var den verkligen för snäv? Jag har fått intrycket att den bara blev onödig, eftersom de nya släpen var manövervagnar (det gick väl t o m fortare att byta ände än att köra runt), och kanske även opraktisk, det var väl enklare att tågen alltid gick vända åt samma håll. Och så slapp man en massa hjulslitage.

jag har läst nånstans att den var för snäv, men jag kan inte gå i god för det.

Nu har jag läst på i "Norra Lidingöbanan" av Petrus Sarmento. På sidan 81 står "... ännu verkar den gamla vändslingan finnas kvar för att man ska kunna köra med gamla vagnarna. De nya vagnarna vänder dock utan att använda slingan eftersom den är för snäv för dem."

Dock motsägs detta av samma bok där sidorna 34-35 handlar om tillkomsten av slingorna i Islinge och Kyrkviken. Både i text och av ritning framgår att slingan i Kyrkviken hade radie 25 m - och det är ju t o m generöst för en A24/B24!

Så jag ger dig rätt att den togs bort för att den var onödig - och det var antagligen t.o.m. opraktiskt att få vagnarna felvända. (Särskilt efter att det tillkom manövervagnar med hytt bara i ena änden, men det kanske vara senare än när slingan revs?)

"Den 23 september 1953 gjorde Järnvägsinspektören Einar Fredriksson vid Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen en besiktning av bana och vagnar inför trafikbolagets önskan om högre hastighet på banan. ----" Sedan kommer en lista med 16 punkter som dels beskriver banans standard (radie, rälsvikt etc etc) men också några åtgärder som ska göras, där ibland "Vändslingan med tillhörande kontaktledning ska tas bort" (sid 95-97 i samma bok). Det framgår tyvärr inte om det var ett krav för att få höja hastigheten eller helt enkelt en information från trafikbolaget om vad man planerade göra.

Hela tråden:

RSS-feed av trådar