SJ´s logotyper på lok och vagnar - delsvar 1 (Fordon: allmänt)

av Niklas Bygdestam, Friday, February 13, 2009, 19:05 (5522 dagar sedan) @ Martin Långström.


Omkring 1980 blev det en ändring i det här med SJ-märken på vagnarna. Då bestämdes helt plötsligt att samtliga vagnar oavsett ålder eller typ skulle få SJ-frimärke. Vid det laget rullade det åtskilliga äldre vagnar utan SJ-märke, ett antal med gula ringen och sedan ett antal med frimärket. Den gula ringen började nu bytas mot frimärket och de äldre vagnarna som hittills inte rullat med SJ-märken sedan 1954 fick nu också frimärken som A5, AB7, B8 och även en rad riktigt gamla vagnstyper som kunde vara riktigt udda. Denna process tog ca 3-4 år innan det i pricip var klart och samtliga vagnar hade frimärke på sidan. Det var alltså först 1984 som SJ:s vagnpark faktiskt var enhetlig när det gäller färgsättning och SJ-märken


FV2 & SV1 har mig veterligen inte försetts med frimärket. FV2 55180 som MBV har i sin samling har aldrig haft frimärket, och alla bilder jag har sett på dessa så har frimärket saknats. Däremot så har jag sett några FV1:or med frimärket.

FV1, FV2 och SV1 är exempel på vagnar som man kan säga omkring 1984 var lite mer "udda". Min redogörelse gällde egentligen vagnarna i stort, undantag från det jag skrev fanns givetvis och FV1, FV2 och SV1 kan tillhöra dessa. Även jag har sett minst någon FV1 med frimärket. Vill också få det till att jag sett någon FV2 med frimärke men jag är osäker på om jag minns 100 % rätt eller om minnet spelar mig ett spratt här, jag låter det alltså vara osvuret för säkerhets skull


Hela tråden: