Tjänstetidtabeller -- obevakat i Bjärka-Säby. (Tidtabeller)

av S-O Johansson, Saturday, August 08, 2020, 16:47 (1328 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jodå, sista eller två sista åren innan Radioblocket infördes så var Bjärka Säby obevakat när sista tåget gick sent mot Kisa om jag inte minns fel. Man satte upp ställare innan vägen för föraren att fälla bommarna. Har minne av att det även gick att köra obevakat mot Västervik. Allt för att minska tkl tjänstgöringstid.
Om något även behövdes göra i ställverket minns jag inte. Heller inte om man hann tjäna in investeringen.

Förarnas bomfällning infördes 1990. I 1993 års tågplan gällde den bara två tåg Linköping <> Kisa: Kl 0450 måndagar och kl 2240 fredagar. Som kunde ha rubbat tkl nattvila - inte billigt. På Västervikslinjen var Bsä då bevakad för alla tåg. Uppgiften om "dubbla fria genomfarter" kommer från en dåtida Norrköpingskollega.

Där ser man, att det var så tidigt som 1990 hade jag glömt. Båda de nämnda tågen hade som sagt riktning till/från Kisa. 04.50 tjänstetåg för SAAB-tåget och 22.40 fredagståg från Hultsfred. Annat kan ha gällt annan tidtabell.


Hela tråden: