Angående Ro3c 4472 hos MBV (Fordon: allmänt)

av Niklas Bygdestam, Friday, February 13, 2009, 19:07 (5523 dagar sedan) @ Martin Långström / MBV

Restaurangvagnar litt R3 eller Ro3c som de hette förr har aldrig haft SJ-märke i emalj. De hade inget SJ-märke alls vid leverans. Jag har sett bilder på första R3:an när den levererades och det var inget SJ-märke i emalj. Trots detta har Malmbanans vänner en R3 med SJ-märke i emalj tyvärr. Jag hoppas verkligen att de bestämmer sig för att ta bort detta märke från vagnen för detta upplever jag som mycket störande

Ett förtydligande angående Ro3c 4472 hoss oss i MBV så är det på följande sätt.

Vi har en märkningsritning för dessa vagnar där det står att den ska vara märkt med SJ i futura mitt på vagnen. När jag personligen satte upp dessa bokstäver så konstaterade jag att det fanns kvar skruvhål som passade klockrent till fästöronen till bokstäverna.

Av den anledningen har vagnen fått denna märkning.

Jag ska försöka scanna/fota av ritningen så får ni se och avgöra själva.


Det är mycket möjligt att Kockums som tillvekade dessa vagnar kan ha förberett vagnarna med skruvhål för SJ-märken i emalj av typen futura. Dessa skruvhål kan faktiskt till och med ha varit en standard som fanns på vagnsplåtar hos tillverkarna på den tiden. Nedanför fönstren har ju vagnen samma standardiserade sickar som 40-talsvagnarna. Men trots detta så vet jag att vagnarna aldrig burit dessa märken i drift, inte ens de första dagarna för att vara noga. Jag har studerat foton på R3 (Ro3c) när de levererades och var nya på SJ. Det kan faktiskt till och med vara så att SJ faktiskt beställde vagnarna med SJ-märke i emalj men vid leverans kan de ha ändrat sig och strax före att första vagnen levererades kan de ha ändrat sig och sagt åt Kockums att inte skruva dit något SJ-märke. Då kan mycket väl skruvhålen sitta där utan att de använts. De saknar SJ-logga under 1950-talet


4472 är tillverkad 1954, så tills dess borde dom isådana fall hunnit ta bort skruvhålen.

Det kan inte vara så att vagnen i fråga fick dessa hål när den gick med i "Dollartåget"?, enligt de bilder jag sett så är ju SJ-loggan på denna plats med futurabokstäver och dessutom försedd med nån "sol" runt.


R3-vagnarna har inte alls samma sickar som 40-talsvagnarna. Om man tittar på bilder och jämför med t.ex. AB7 så ser man att bröstlisten sitter något lägre på R3 och WL3 än vad den gör på A5, AB7, B8 m.m.

Jo det stämmer när du säger detta att R3 har lite ändrade sickar mot t ex B8. R3 och WL3 har samma sickar. Även BF1 och TGOJ:s 50-talsvagnar har samma sickar fast de har andra gavelpartier


Hela tråden: