Koncessionståg (Järnväg allmänt)

av Stefan Olsson, Sunday, August 09, 2020, 00:00 (1350 dagar sedan) @ Harald

För att byta vagnar och transportera postväska hade man väl inte behövt ett tåg som var annonserat i Sveriges kommunikationer. F.ö. så kunde väl vedvagnarna ha dragits direkt till Norrsundet. Jag bodde invid järnvägen i Jädraås 1950-51 och mitt minne är att det var ett lok och ett par vagnar som passerade mot Lilla Björnmossen och kom tillbaka efter ett tag.

I mina noteringar från tågledarjournalerna så har jag bara några enstaka inställelser av 50/51 med notering om ersättning av landsvägsbil. Tycks vara vid helg/semester.

Har tyvärr ingen tdt-bok för andra delen av 50-talet, men förmodar att 50/51 var blandat tåg. När man ändå var i Lilla Björnmossen med personvagnen tog man säkert med sig lastade/ satte ut vagnar för lastning vid kranen där för att det "stora" tåget inte skulle behöva ha upphåll för växling. Liksom att man tog med sig andra lastade vagnar (linjelastade?) på sträckan.


Hela tråden: