Långt tåg i Morjärv 1966 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Besc, Sunday, August 09, 2020, 00:10 (1346 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

17 juni 1966 åkte jag med detta åttavagnarståg från Boden till Haparanda. Har tyvärr inte gjort någon anteckning om sammansättningen men jag minns att första vagnen (UBFo7y 1975) var kafévagn med pentry och stora bord. Längre bort syns ett postsläp.

Fantastiskt trevliga bilder du visar Stig, tack för det!
Några detaljer;
UBFo7y 1975 fanns vad jag kommer ihåg kvar i Boden tills det slopades. Nedanför toalettfönstret ser man en påhängd skylt och vad jag minns, sa den inte kafé eller liknande, utan rökning förbjuden.
Motorvagnarna nummer två och tre (dvs vagn tre och fyra i tåget), verkar inte vara utrustade med norrlandsplogar. Vittnar om att det förmodligen är inlånade vagnar "söder ifrån", då mig veterligen samtliga YBo7/YBo8 i Boden var utrustade med norrlandsplogar vid denna tid.

Åkte i första hälften av 70-talet en tur till Haparanda och det var då ambulerande servering Vitvattnet-Haparanda. Det bestående minnet av denna resa var att banan var nygrusad och farten (mycket) hög och vagnarna for som "vantar" i spåret och det rådde "sandstorm" utanför fönstret! Men genom grusmolnet kom den ambulerande serveringen in från vagnen framför och ja, det knastrade mellan tänderna när man fikade!

Tack än en gång för dina fina tidsdokument som du delger oss hängivna beundrare!


Hela tråden: