Genomgångsdörrar YBo? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ola Almquist, Sunday, August 09, 2020, 00:31 (1328 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Övergång var för personal, alltså främst konduktör och skulle normalt vara låst men det hände att man glömde låsa.


På YBo5p är det sedan "länge" ombyggt så att dörrhandtaget på insidan av genomgångsdörren är borttaget och istället öppnar man med fyrkantnyckel. Dörrhandtaget är dock kvar på utsidan. Låsning av dörren sker enbart när fordonet lämnas obevakat. På så sätt hindras "obehöriga" att gå mellan vagnarna. Har det alltid varit så på YBo-fordon, eller är det ombyggt?

Se den tidigare tråden.

Var det verkligen så att man var tvungen att låsa dörren vid varje passage? Det måste ju varit ett himla meck vid gång mellan två fordon. Först låsa upp låset och öppna dörren, kliva ut på gångbryggan och låsa upp och öppna nästa dörr, därefter stänga och låsa dörren bakom och sist, kliva in i nästa fordon och låsa dörren efter sig? Att göra den manövern en vinterdag i 100 km/h eller mer låter inte helt lyckat och har man dessutom ett gäng kaffekorgar med sig...!?

Kaffekorgarna förekom om jag förstått saken rätt senare, på 1960-talet.

[image]

Ritning på bl.a. handtaget.

/Ola


Hela tråden: